Sunday, April 24, 2011

Kuasa dan konflik

Dear all,

Baru tadi kengkawan satu course datang melawat......ingatkan nak bawa buah tangan ke apa...bila terjah masuk jew terus:

Aya: Misa! dah study belom? Buat soalan apa?......(kuang-kuang-kuang)

Sebenarnya disebabkan ramai yang asyik tanya soalan yang sama maka aku rasa harus aku clearkan di sini....ngeh ngeh ngeh..... ;-P

I was thinking of focusing on 3 specific topics, that are; Anti-hegemonic yang dibawa oleh kumpulan budaya kecil di Britain dan di Malaysia, sistem politik autoritarian and last but not least kuasa kelas.


The first topic will involve concepts such as budaya kecil, budaya dominan, stail, budaya melawan, kajian Hebditch (subcultures), Michael Break (comparative youth culture), John Storey (theory of popular culture), hegemony and etc.....flow dia agak clear di sini bahawa budaya kecil ingin menentang ideologi yang ingin disebarkan oleh golongan dominan dan mereka tidak ingin mengikut budaya dominan, maka bermulalah budaya melawan yang dibawa dari negara Britain, dan pembawa kepada stail seperti perubahan dari segi percakapan, berpakaian, pertuturan dll. So moral soalan ni adalah? Golongan pekerja tidak mahu kehidupan mereka didominasi oleh golongan elit.

The second topic, sistem politik autoritarian involves a yes or no view towards whether having an authoritarian political system is better than having democracy system or the other way around. So I'd focus on media freedom, pemilikan media, kawalan/pengaruh politik/pengaruh ekonomi and other things that involves kapitalisme.

The third topic that is kuasa kelas, I'd focus on sistem kapitalisme (sbb keuntungan), asas2 pembentukan negara, bentuk2 hak individualiti, kaitannya dengan saujana lain (Lock, Mills, Webber,...etc), birokrasi, kritikan marxist, how media should function, imperialisme budaya, isu pergantungan and other loads of things to discuss about....

Kalau nak taip satu-satu memang pengsan la aku, paham-paham sendiri la....hu hu hu.....tapi saya cuma berikan tips-tips ni dari pandangan aku, jangan pulak korang pergi tiru bulat-bulat. Maksud aku, kalau aku silap n lingkup?!  Korang pun nak ikut ke? Hmmmm......Tapi aku berharap sangat kalau korang rasa ada yang salah, sila la bagi tahu awal-awal sebelum aku dah mula jadi ulat buku......

Sekian...

xoxo-Hami

No comments:

Post a Comment