Sunday, December 9, 2012

Rahsia disebalik bahasa Melayu ku yang meletup!


Bahasa Pertama aku: Bahasa Utara
Bahasa Kedua aku: Bahasa Inggeris
Bahasa ketiga aku: Bahasa Spanish
Bahasa Ke-empat aku: Bahasa Melayu baku

Jadi rumusan dia disini korang kena faham kenapa aku menghadapi sedikit kesukaran dalam membuat ayat-ayat BM yang baku. In order to pass my BM, I have to try harder than everyone else (especially Malays duh!)

Sekarang ni boleh la buat ayat-ayat yang bunyi baku sikit, kalau sebelum ni nak tulis ayat ikut sedap ja bunyi dia. Of coz salah di sisi undang-undang. Maafkan saya wahai Kamus Dewan Pustaka. 

Bak kata mak aku, baca newspaper tiap-tiap hari!!! Kalau boleh Utusan, jangan baca Metro! Baca buku dalam BM, jangan asyik nak baca Gila-gila, Ujang atau komik. Rosak bahasa...ha kan dah terbukti rosak.
-_-"

Jadi dengarlah cakap mak kita. Jangan degil. Jangan buat-buat baca Utusan bila mak lalu pastu buka balik komik online...(eh cam bagi penampaq kat muka sendiri ja...)

Dan aku rasa kesian dekat lecturer aku yang kena cek my essay dan sekurang-kurangnya faham BM cincalok aku walaupun tak berapa sedap dan sukar difahami orang.

Untuk aku ayat pasif ke ayat aktif ke, sama je bunyi. Sedap juga.  XDD

Kenapa? Tak percaya ke?

xoxo-Hami

No comments:

Post a Comment